Kan het harder, ja het kan. - Reisverslag uit Palenque, Mexico van wiloppelaar - WaarBenJij.nu Kan het harder, ja het kan. - Reisverslag uit Palenque, Mexico van wiloppelaar - WaarBenJij.nu

Kan het harder, ja het kan.

Door: Wim en Wil

13 Oktober 2007 | Mexico, Palenque

In Palenque aangekomen om de laatste Maya site van onze reis te bezoeken zijn we verzeild in een stortbui waarbij je niet gelooft dat het harder kan regenen. Maar als je een poosje in een restaurantje zit blijkt het nog harder te kunnen regenen. Op de vraag aan de ober of er een hurricane of zo is zegt hij lachend: "nee hoor, dit is normaal".
We zijn gisteren naar de watervallen van Aqua Azul (blauw water) geweest, maar die bleken met dit weer meer chocolade kleurig. Het was wel imposant, zo veel woest water. Alle toeristen moesten er aan geloven: schoenen uit of schoenen nat.
Vandaag zijn we dan naar de archeologische site van Palenque geweest. En ook daar nog regelmatig buien, maar op het laatst brak de zon toch nog door.
Hier hetzelfde als bij de andere sites: veel opgegraven en veel niet. Het gekke is dat als je er bent, dat je je niet verveelt, terwijl foto´s vaak heel saai zijn. Het is niet te bevatten, dat deze gebouwen gestuct, geschilderd en met beeldhouwwerk versierd waren. Ik krijg heel veel herinneringen aan India, waar de tempels ook tot boven toe met geschilderd beeldhouwwerk waren versierd (dat beschilderde lijkt ook voor de griekse en romeinse beelden gegolden te hebben). In het museum nog een paar foto´s gemaakt van op de site gevonden dingen.
Veel gelopen en we gaan straks voor een dubbele margerita (verdiend!).

NB Het filmpje dat bij dit bericht zit is (hoe gek dat ook klinkt) opgenomen voor het GELUID. De brulapen die ook wel door hadden dat wij aan het weggaan zijn brulden ons nog eenmaal uit volle borst vanuit het oerwoud rond Palenque toe.
Dus: kan het harder? Ja, zet je geluid op zijn hardst!!

• 13 Oktober 2007 - 16:39

Petra:

Waanzinnig he, al die oude cultuur, als je dan nog bedenkt dat het toen in kleur was......
    Wim, ik maak me wel zorgen. Als ik jouw op die bank zie liggen lijkt het of die dame wurgneigingen heeft. Zou de slang gereincarneerd zijn. Pas maar op.......

• 13 Oktober 2007 - 19:33

Yvonne Van Kooten:

Ik val van de ene verbazing in de andere als ik dit weer lees. Jullie hebben wel een enorme ervaring opgedaan met allerlei culturen. Ga zo door het wordt alleen maar spannender. Tot gauw weer. Liefs Yvonne