De slang op de trap - Reisverslag uit Mérida, Mexico van wiloppelaar - WaarBenJij.nu De slang op de trap - Reisverslag uit Mérida, Mexico van wiloppelaar - WaarBenJij.nu

De slang op de trap

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg

10 Oktober 2007 | Mexico, Mérida

Dit leek me wel een aardige titel om jullie aandacht te trekken, maar in plaats van een bloedstollend verhaal volgt hier een enigszins saaie wetenschappelijke uitleg over de manier waarop de Maya`s bij de tempel van Chiczen Itza de zonnestand wisten te benutten om optische effecten te realiseren.
Ik had in de reisgids gelezen dat op 21 maart en 23 september een slang langs de trap van de noordelijke pyramidekant naar beneden kroop in de laatste uren voor zonsondergang.
Toen ik dus bij één van de zeven nieuwe wereldwonderen was vroeg ik me af hoe dat werkte. En heb voor jullie een aantal foto`s gemaakt om een en ander te verduidelijken.
Op de tweede foto zie je de noord en westzijde van de pyramide en als de zon ondergaat staat hij dus (zoals overal ter wereld op deze equinox-data) precies in het westen op de genoemde data. In de minuten daarvoor werpt de zon via de noordwest-hoek van de pyramide met zijn negen niveau´s een bobbelige schaduw op de westelijke zijkant van de trap aan de noordkant van de pyramide.
Het vergt enig voorstellingsvermogen maar ik heb foto´s gezien waarop duizenden mensen op 21 maart of 23 september naar dat verschijnsel staan te kijken en op die foto´s is er echt zo´n golvende slang op de trap te zien. Uiteraard konden wij die foto niet maken, want we waren twee weken te laat.
De andere foto´s tonen de beroemde pyramide met bovenop een tempel. En wat dichterbij de noord-trap met aan de voet daarvan de grote gebeeldhouwde slangenkoppen, die het beschreven effect vervolmaken.

Dat je niet zomaar zo´n titel ongestraft kunt bedenken bleek echter de volgende ochtend, toen ik terugliep naar onze hotelkamer, die aan een begroeide patio lag. Op twee meter voor me uit kronkelde een slang van bijna één meter richting begroeing. Een van de hotelbedienden kwam op mijn roepen te hulp en mepte het beest eerst op zijn kop en hield hem daarna in een soort houdgreep tussen twee stokken. Het tongetje ging nog snel in en uit voor hij definitief gewurgd werd.

Wat is er over van de verering van de gevederde slang Quetzalcoatl of (zoals de Maya´s hem noemden) Kukulcan!

  • 13 Oktober 2007 - 16:32

    Petra:

    Waarschijnlijk worden jullie bij terugkomst uitgenodigd door het bevrijdingsfront der dieren voor een goed gesprek.Een slang laten wurgen om je eigen angsten te sussen ?? foei...
    Het wordt tijd dat jullie naar huis komen(gesouffleerd door Herman).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Mérida

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2007

thuis

23 Oktober 2007

Ledigheid

21 Oktober 2007

de laatste loodjes

18 Oktober 2007

in de voetsporen van Oliver Sacks en von Humboldt

15 Oktober 2007

revolutie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 38345

Voorgaande reizen:

04 Mei 2007 - 28 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: