El Mirador - Reisverslag uit El Mirador, Guatemala van wiloppelaar - WaarBenJij.nu El Mirador - Reisverslag uit El Mirador, Guatemala van wiloppelaar - WaarBenJij.nu

El Mirador

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg

30 September 2007 | Guatemala, El Mirador

Het is woensdagmiddag 27 september en uit het groepje mensen, dat een paar minuten geleden bij het hutje van de bewakers aankwam, maakt zich een grote blonde man los, die op me af begint te lopen.
"Hi, where are you from?"
"From Holland"
"Really ?! , and how did you get here?"
Zo begon de conversatie tussen mij en de man die op mij af kwam lopen.
"Nice to meet you, my name is Richard Hansen."
Ik schudde zijn uitgestoken hand en realiseerde me dat dit de amerikaanse archeoloog Dr. Richard Hansen was, die nu al zo´n twintig jaar midden in het op één na grootste tropische regenwoud ter wereld een aantal Maya tempels uit de vroege periode probeert bloot te leggen en te restaureren. Toen ik hem vertelde dat wij de tocht naar El Mirador van 60 km door de jungle in twee dagen deels te voet en deels op muildieren hadden afgelegd, sprak hij zijn bewondering uit, hoewel hij zelf die tocht nu al zo´n honderd keer had gedaan. Vandaag was hij echter met de helicopter met een regeringsdelegatie, die zich inmiddels ook bij ons had gevoegd. Het archeologisch werk in El Mirador, waar normaal wel 120 mensen aan het werk kunnen zijn, ligt stil tot 15 oktober wegens de regentijd en behalve een handvol bewakers, die er op toe moeten zien dat er geen plunderaars aan de gang gaan, en twee muildierdrijvers, die voorraden hebben gebracht, zijn wij met onze gids Jose en zijn assistent-muildierdrijver Luis de enige aanwezigen hier binnen een straal van 30 km oerwoud. De minister en staatssecretaris maken ook een praatje met ons en ook zij zijn getroffen door onze moed en doorzettingsvermogen. Ik schuif alle complimenten door naar Jose en Luis die ons hier naar toe hebben geleid. "Yes these guys really know the jungle" zegt Richard, die hen goed blijkt te kennen en ze dan ook hartelijk begroet.
"Holanda es un pais humano" zegt de minister van cultuur en wegens mijn vragende blik voegt hij er aan toe dat Nederland wel 2 of 12 miljoen dollar geeft - het preciese bedrag verstond ik niet goed - voor allerlei kleine projecten die onder zijn ministerie vallen. Ik zeg ham dat Nederland een klein land is en daarom misschien meer humaan, omdat we niet alles beter weten zoals de grote landen VS, Engeland of Frankrijk. Terwijl ik het zeg twijfel ik aan mijn eigen woorden, maar hij vindt het een goede verklaring. Hij maakt nog een groepsfoto van het hele gezelschap met ons erbij. Binnenkort spreekt hij de nederlandse ambassadeur en dan zal hij die foto laten zien en zo zijn wij plotseling een klein onderdeel geworden in de internationale betrekkingen van deze twee kleine, maar o zo verschillende landen.


Wordt vervolgd (en er zijn foto´s maar die kunnen we niet plaatsen, wegens gebrek aan sponsors)

  • 30 September 2007 - 17:31

    Hans En Pieta:

    Lieverds, Met spanning en een zeker ontzag hebben we jullie reizen/avonturen gevolgd. Tja, en dan tenslotte nog hand in hand met ministers en andere grote lui. Als dat maar niet gaat afvallen straks in Zuid-Oost!
    Met ons is alles goed, en ook van de andere familieleden geen slechte berichten. We zien intussen weer een beetje uit naar jullie in levende lijve. Hoe lang nog? Overigens hebben we nooit zo intens met jullie meegeleefd als deze maanden, wat dat betreft was het ook voor ons een goede tijd. En jullie zullen nog jaren stof tot napraten hebben.
    Veel liefs, sterkte met het afscheid en de terugreis (hier is het nu ook heel mooi!)

  • 30 September 2007 - 19:38

    Frank:

    Ik wist niet dat ik kon sponsoren, heb dat nu dan toch onmiddellijk gedaan. Kom op met die foto's, ik smul van jullie inspirerende verhalen!

  • 30 September 2007 - 20:11

    Anne:

    Lieve twee, ben zeer onder de indruk. Wat een geweldig avontuur. Indrukwekkend verhaal en eigenlijk niet goed voor te stellen zo'n tocht door het oerwoud. De reis van jullie leven; onvergetelijk. 'k Geniet van de beschtijvingen, de uitleg en de foto's. Het is me nog steeds niet gelukt om Flash te intalleren, helaas. Heb net wat im de "fotopot" gestopt voor weer wat beeldmateriaal. Soort kauwgomballenautomaat: je kan een beetje zien wat eruit gaat komen, maar het definitieve resulataat is er pas als je het in je handen houdt. Met andere woorden, ik zal blij zijn wanneer ik jullie straks weer "live" kan zien en voelen, jullie blije snoeten, jullie verhalen met stem enz. enz. Bij het muildierverhaal bedacht ik hoe vreemd het zal zijn om straks bijvoorbeeld in de metro te zitten, om maar eens aan iets noemen....Dag, dag. Big hug!

  • 30 September 2007 - 20:13

    Ãnne:

    Heb zonder bril zitten typen: krijg je rare verschrijvingen van........

  • 01 Oktober 2007 - 09:38

    Sabina:

    Oh dat sponsoren werkt dus zo! Nou jullie kunnen weer een tijdje vooruit met plaatsen van interessante foto's. Ik heb gestort! Laat die Hansen maar gauw zien! En kan je ook al wat ontdekken van wat is blootgelegd van de Maya's?
    Wanneer zijn jullie terug? Eind deze maand?

    Dikke zoen en we blijven jullie escapades nauwlettend volgen,
    Just en Sabina

  • 01 Oktober 2007 - 12:25

    Trudie:

    Spannende ontmoetingen, gelukkig is onze heer Wilders, die onder andere vindt, dat wij teveel ontwikkelingssteun geven niet aan de macht, God hoort mij brommen (krijsen) als dat ooit anders wordt

    Groetjes Trudie

  • 02 Oktober 2007 - 19:34

    Petra:

    Opnieuw wow

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, El Mirador

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2007

thuis

23 Oktober 2007

Ledigheid

21 Oktober 2007

de laatste loodjes

18 Oktober 2007

in de voetsporen van Oliver Sacks en von Humboldt

15 Oktober 2007

revolutie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 38347

Voorgaande reizen:

04 Mei 2007 - 28 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: